Ieder jaar organiseert het Schaakstukkenmuseum een Schaakstukkenontwerpwedstrijd.
In 2012 waren er zes inzendingen die hieronder worden afgebeeld. De jury bestaat uit alle bezoekers van het Schaakstukkenmuseum.

Tijdens de Rotterdamse Museumnacht 2012 waren de nieuw ontworpen schaakspellen voor het eerst te bewonderen. Bezoekers konden tijdens die nacht, en daarna gedurende de rest van het seizoen, hun stem uitbrengen op een van de inzendingen. Het afgelopen jaar zijn er in totaal 415 stemmen uitgebracht op de zes ingezonden ontwerpen. Na het tellen van de stemmen bleek dat de bezoekers een grote voorkeur hebben gehad voor een speciaal ontwerp.

Deelnemers en winnaars
De jury alias de bezoekers brachten wel liefs 173 keer (= 42 %) hun stem uit op het schaakspel, gemaakt van wekkeronderdelen. Dit ontwerp (links), ingezonden door Reinie Lap, is daarmee de onbetwiste winnaar van de Ontwerpwedstrijd 2012.

De tweede prijs werd gewonnen door het schaakspel van houten blokken, die precies in elkaar passen wanneer ze in de bijbehorende doos worden opgeborgen. Dit spel op de rechter foto, dat ingezonden werd door Piet de Koning, behaalde 98 stemmen (= 24 %).

Het schaakspel dat geheel bestaat uit schelpen (links) en dat ingezonden werd door Daan Matla behaalde 83 stemmen (= 20 %) en werd daarmee derde.

Op enige afstand volgt met 24 stemmen (= 6%) het spel Ajax – Feyenoord dat door vijf leerlingen van de Nelson Mandelaschool te Rotterdam is gemaakt . Hiermee veroverden Sam, Anton, Joep, Ramazan en Maarten de vierde plaats.

Het spel met de witte en zwarte poezen van Ivonne van Buuren eindigde met 23 stemmen ( = 6%) op de vijfde plaats (foto links).

Als hekkensluiter maar zeker niet minder leuk: het goud-zilveren spel, waarvan de lopers heel origineel zijn uitgebeeld door een paar schoentjes. Dit spel is gemaakt door Kiki en Ivanka en haalde de zesde plaats met 14 stemmen ( = 4%).

Bezoekers zijn de jury
Ook in 2013 organiseert het Schaakstukkenmuseum weer een Schaakstukkenontwerpwedstrijd. De ontwerpen zijn voor de eerste maal getoond bij de heropening van het Schaakstukkenmuseum tijdens de Rotterdamse Museumnacht op 9 maart 2013. Alle bezoekers kunnen hun stem uitbrengen op hun favoriete ontwerp tot 29 december 2013. (Het Schaakstukkenmuseum is in de maanden januari en februari 2014 gesloten).

Door Ridder Dijkshoorn