Elk jaar organiseert het Schaakstukkenmuseum een ontwerpwedstrijd. Jong en oud kunnen hun eigen ontworpen schaakspel inleveren en meedingen naar mooie prijzen. Daarnaast staan de schaakspellen een jaar tentoongesteld in het museum: de bezoekers zijn de jury.

Sleutels en wereldvrede
Sinds de opening in 2006 organiseert het museum tussen de Kubuswoningen jaarlijks een ontwerpwedstrijd. Knutselende amateurs en professionele kunstenaars doen hun best om het mooiste resultaat op het schaakbord te krijgen. Zo deed in 2007 Alie Kalverda mee aan de wedstrijd met haar ontwerp Het spel van de religies. Het schaakspel heeft een ambitieuze achterliggende boodschap: de kunstenares hoopt dat ze met dit schaakspel verschillende religies verdraagzamer tegenover elkaar kan maken. Dat zou de wereldvrede al een stap dichterbij kunnen laten komen. Kalverda viel in de prijzen met haar ontwerp van bronzen beelden. Het imposante spel met stukken van wel 15 centimeter hoog staat nog steeds prominent opgesteld in het museum.

De ontwerpen zijn een interessante aanvulling op de collectie van het museum. De mooiste spellen van de afgelopen jaren heen staan nog steeds in de vitrines. Schaakspellen gemaakt van speelkaarten, van huissleutels, van bouten en moeren of van Engelse drop: je kunt het zo gek niet bedenken of de deelnemers hebben er iets fraais van gemaakt. Ook Harry Hoek, ontwerper van het Rotterdams Schaakspel, heeft meegedaan aan de ontwerpwedstrijd. Voordat de huidige abstracte versie van het schaakspel tot stand kwam, leverde hij een ontwerp in van figuratieve gebouwen uit de havenstad. Het museum presenteert beide varianten van het schaakspel.

Koning Koeman winnaar van het schaakbord?
Dit jaar had het Schaakstukkenmuseum de Ontwerpwedstrijd gekoppeld aan de Rotterdamse Museumnacht op 10 maart. De ingeleverde ontwerpen zijn die avond voor het eerst aan een groot publiek onthuld. De ruim honderd bezoekers konden die nacht stemmen op hun favoriete ontwerp. Wie niet langs is geweest op 10 maart hoeft niet te treuren want stemmen kan nog heel het jaar door. Volgend jaar, tijdens de Museumnacht van 2013, zullen de winnaars bekend gemaakt worden.

Een ontwerp van de Scholieren Ontwerpwedstrijd dingt ook mee naar de prijzen. Een Feyenoord-Ajax spel, inclusief Koning Koeman.

Basisscholieren uit Rotterdam en omgeving maken ook kans op een expositieplekje tussen de overige deelnemers. En daarmee op de prijzen. Het Erasmiaans Gymnasium organiseert jaarlijks de ontwerpwedstrijd van schaakspellen voor scholieren. Deze keer vond de prijsuitreiking ook plaats op 10 maart. Ridder Dijkshoorn, de directeur van het Schaakstukkenmuseum, heeft hieruit zijn favoriete ontwerp gekozen: het Feyenoord- Ajaxschaakspel. Met dit spel kunnen de twee voetballende rivalen de wedstrijd nu ook op het schaakbord uitvechten. Hopelijk voor de Feyenoordfans hakken Koning Koeman en zijn spelers de Amsterdammers in de pan.

Het voetbalschaakspel is uitgewerkt door 5 scholieren. Sam kwam in eerste instantie met het idee voor de ontwerpwedstrijd. Voor Sinterklaas had hij een surprise voetbalschaakspel van PSV en Feyenoord gemaakt voor zijn klasgenoot Anton. Voor de ontwerpwedstrijd wilden deze twee vrienden graag een verbeterde versie van de surprise maken. Met wat hulp van hun klasgenoten Joep, Ramazan en Maarten en de vader van Anton was dit sportieve schaakspel het eindresultaat.

Het spel is na de prijsuitreiking meegenomen naar het museum om ´s avond, tijdens de Museumnacht, onthuld te worden met de rest van de ontwerpen. Bezoekers van het Schaakstukkenmuseum konden het spel nog tot maart 2013 bekijken en er op stemmen.
De volgende dag zijn alle stemmen geteld en de winnaars zijn… (lees verder.)