De Yankees tegen de Mets: dat is een beetje hetzelfde als Sparta tegen Feyenoord. Twee teams uit dezelfde stad maar wel uit verschillende wijken. Noord tegen Zuid, David tegen Goliath. Een derby die heel wat gemoederen losmaakt. Vandaar dat er ook een schaakspel van is gemaakt.

De clublogo’s van de New York Yankees en de New York Mets

7 juli is het weer zover: de New Yorkse honkbalclubs de Yankees en de Mets treffen elkaar tijdens de Subway Series. Dit keer zijn het de Yankees uit de Bronx die hun rivalen uit Queens zullen ontvangen in het Yankee Stadium. Omdat de Yankees in een andere divisie spelen dan de Mets, staan ze niet zo vaak tegenover elkaar. Dat zit als volgt: de Amerikaanse honkbalcompetitie bestaat uit twee gelijkwaardige leagues met elk een team uit New York. Ze moeten dus allebei winnaar worden van hun league om in de serie finalewedstrijden, de World Series, tegenover elkaar te staan. In deze finale troffen de teams elkaar slechts één keer, in 2000.

Een nieuwe club

Yankees vs Mets schaakspel: een collector’s item uit 2002 en onderdeel van de Collectie Rademaker.

Het sportieve schaakspel Yankees – Mets, dat te zien is in het Schaakstukkenmuseum, is onderdeel van de collectie Rademaker. Na een vakantie in New York namen de dames Rademaker de honkballende mannen mee naar huis als souvenir. Ze hadden geen keus wat betreft teams, aangezien de andere legendarische honkbalteams, de New York Giants uit Manhattan en de Brooklyn Dodgers, al een tijdje niet meer in New York speelden. In 1957 verlieten deze twee teams de stad, onder andere uit financieel oogpunt, en vestigden ze zich in Californië als de Los Angeles Dodgers en de San Francisco Giants. Om New Yorkse honkbalfans deze aderlating te doen vergeten, werd in 1962 een nieuwe club opgericht: de Mets. De club erfde de kleuren blauw en oranje van zijn twee voorgangers en kon terecht in het voormalige stadion van de Giants. Er werd echter een nieuw stadion gebouwd voor de Mets en in 1964 verhuisde de club naar de wijk Flushing in Queens om hun homeruns slaan.

Voor een stuiver naar de finale

Voormalig stadion van de Yankees, te zien vanuit het metrostation. (CC BY-SA 3.0 by TLK in 3)

Voordat de Giants en de Dodgers de stad verlieten, was de bijnaam Subway Series of Nickel Series in zwang gekomen voor de World Series in New York. Wanneer deze finale plaats vond tussen twee teams uit New York, konden de wedstrijden bereikt worden met de metro, de subway. Het metrokaartje kostte toen niet meer dan een stuiver, een nickel. Wanneer deze bijnamen voor het eerst gebruikt zijn, is niet helemaal duidelijk, maar ze zijn vanaf 1927/ 1928 terug te vinden in de plaatselijke kranten.

De laatste Subway Series oude stijl was te zien in 1956, waarbij de Yankees met 4-3 net aan wonnen van de Dodgers. Daarna zou de stad het 44 jaar zonder World Series moeten doen. Pas in 2000 keerde deze grande finale terug in New York, met voor de eerste keer de Mets tegenover de Yankees. Deze historische gebeurtenis zorgde voor een hoop reuring. De stad zinderde van de opwinding en wie de kranten er uit die tijd op na slaat, komt koppen tegen als ‘Burgeroorlog New York – New York’ en ‘Spektakelstuk Yankees – Mets’. Geen New Yorker raakte uitgepraat over deze stadsfinale, families en vrienden kwamen (tijdelijk) tegenover elkaar te staan, metrowagens werden in de clubkleuren geverfd en allerhande merchandise voor deze historische wedstrijd was binnen no time uitverkocht.

Voor de Subway Series van 2000 werden de metro’s beschilderd met de clublogo’s.

Niet geheel onverwachts waren het de Yankees die deze finale wonnen. De World Series worden namelijk gespeeld sinds 1903 en de Mets waren twee keer de beste, in 1969 en 1986. Hun oudere broertje de Yankees daarentegen is de grote kampioen. De club heeft met 27 overwinningen de meeste finales van alle deelnemende teams gewonnen.

Om het extra verwarrend te maken werden de World Series in 2000 nog steeds Subway Series genoemd, maar die naam was in 1997 ook overgegaan op de jaarlijks georganiseerde derby tussen de Yankees en de Mets. Op deze manier konden ze tenminste regelmatig op professionele wijze tegen elkaar spelen, dat is wel zo leuk voor de rivaliteit en voor de fans in New York. Ook bij de jaarlijkse Subway Series delven de Mets meestal het onderspit: ze wisten sinds 1997 slechts vier keer te winnen van de Yankees. Maar zoals zo vaak bij sportwedstrijden, gaat de meest sympathie uit naar de underdog.

Op 7 juli begint er weer zo’n speciale serie wedstrijden tussen de twee teams uit New York. Niet zo belangrijk als de World Series, maar toch evenzogoed spannend! En voor de bezoekers aan het Schaakstukkenmuseum hebben we de miniatuurversie al klaar staan.