Tot 20 januari is de expositie Schaak! te zien in de Centrale Bibliotheek van Rotterdam. Van de ongeveer dertig spellen die er te zien zijn, komen er twintig uit het Schaakstukkenmuseum.

De samenwerking met de maker van de expositie, Harry Hoek, gaat al jaren terug. Het Schaakstukkenmuseum en Hoek hebben samen het Rotterdam Schaakspel gerealiseerd, wat nu op verschillende plekken in de stad te zien is. Niet alleen als tafelmodel maar ook als een XXL-versie van het schaakspel. Bij het Schaakstukkenmuseum zelf én bij spelen schakers fanatiek met de enorme straatschaakstukken.

En nu dus de expo Schaak!. Ridder Dijkshoorn van het Schaakstukken museum leende met liefde schaakspellen uit aan Harry Hoek. Het topstuk van de expositie komt echter niet uit zijn museum, volgens Ridder:”Het pronkstuk vind ik zelf het spel dat gespeeld wordt in de film ‘Lang Leve de Koningin’. Ik heb geprobeerd het voor het Schaakstukkenmuseum in bezit te krijgen, maar het is terecht gekomen in het Max Euwe Centrum in Amsterdam maar staat nu dus in de bibliotheek van Rotterdam.”

Je kunt bij de expositie niet alleen schaakspellen bewonderen of met het XXL-spel spelen. Er zijn ook allerlei leuke weetjes te lezen, lezingen te beluisteren en je komt meer te weten over de geschiedenis van het schaakspel. Al met al een leuke expositie die een bezoekje waard is, zeker in combinatie met een bezoek aan het Schaakstukkenmuseum.