Jaarlijks organiseert het Schaakstukkenmuseum een wedstrijd waarbij enthousiaste creatievelingen met hun eigengemaakte schaakspellen naar de prijzen dingen. Hun ontwerpen stonden het afgelopen jaar te pronken in het museum waar de bezoekers hun stem konden uitbrengen op het schaakspel van hun voorkeur.

The Balcony Players

Dit keer waren er wel acht deelnemers, waaronder de tienjarige Pepijn van Wees. Verder zag de oplettende bezoeker bekende namen bij de ontwerpen staan van makers die eerder hadden meegeaan, zoals Jan de Visser, de heer Mellink en Reinie Lap.

Nummer 8 Chaos

Gelukkig nieuwjaar
De prijsuitreiking vond traditiegetrouw plaats op 1 januari, in het Schaakstukkenmuseum. Terwijl de deelnemers en andere aanwezigen het museum binnendruppelden, warmden Moniek en Ilse van de Balcony Players het publiek alvast op met hun accordeon- en vioolspel. Hapjes en drankjes vonden gretig aftrek maar de spanning steeg pas echt toen Ridder Dijkshoorn zijn keel schraapte en de envelop met namen van de winnaars tevoorschijn haalde…

Nummer 7 Dubbelspel

“Alle ontwerpen zijn weer zeer creatief en het heeft zichtbaar veel tijd en moeite gekost om ze te maken. Maar waar er in voorgaande jaren meestal sprake was van een nek-aan-nek-race, waarbij de koplopers meermaals van positie wisselden, was dit jaar al snel duidelijk dat er een onbetwiste winnaar uit zou komen. De uiteindelijke winnaar nam meteen een grote voorsprong die de rest niet meer zou kunnen inlopen”, aldus de jarige Ridder. Maar om het spannend te houden, beginnen we met de beschrijving van de ontwerpen onderaan, bij nummer 8.

Nummer 6 Barbapapa

Nummer 8
Aleze Karpov heeft 8 van de 460 stemmen gekregen voor de creatie Chaos, gemaakt van gips en ijzerdraad. Hoewel het spel zijn naam zeker eer aandoet, lijkt het onmogelijk om er mee te schaken. De lichtblauwe en witte velden en stukken zijn namelijk slecht van elkaar te onderscheiden en ook het zetten van de stukken gaat niet heel makkelijk.

Nummer 5 Drinkgelach

Nummer 7
De zevende plek is voor Ivanka Kovaks met haar ontwerp Dubbelspel, waarmee ze 15 stemmen binnenhaalde. Ivanka doet regelmatig mee aan de ontwerpwedstrijd. Ze diende dit keer een strak ontwerp in, waarmee zowel geschaakt als gedamd kan worden. In 2016 won Ivanka de ontwerpwedstrijd met haar schaakspel van ‘ijs’-sculpturen en we kijken uit naar haar nieuwe inzending. Revanche??

Nummer 4 Kinderspel

Nummer 6
De jongste deelnemer, Pepijn van Wees, wist met zijn kleurige Barbapapa schaakspel van klei en papier 24 stemmers voor zich te winnen en eindigt hiermee op de zesde plek. Zo zie je maar dat leeftijd niets zegt over de plek in de ranglijst!

Nummer 3 Thee-eitjes

Nummer 5
Oudgediende A.H. Mellink eindigt op de vijfde plek met zijn Drinkgelach. Dit is geen spelfout, maar slaat op de bijgeleverde toelichting: “Geslagen stuk = glas leegdrinken. Glazen vullen met, bier, wijn, cognac whiskey etc. Dit kan een vrolijke pot worden….” Mellink gebruikte bierviltjes voor de velden (pas op, sluikreclame!) en echte bier-, wijn- en borrelglazen voor de stukken. Dit ontwerp kreeg van 43 bezoekers een stem.

Nummer 2 Blikvanger

Nummer 4
Jan de Visser had dit keer een ruim dertig jaar oud ontwerp ingediend, genaamd Kinderspel. Hij maakte het robuuste schaakspel ooit voor zijn kinderen, aangezien ze stukken nodig hadden die ze niet konden slopen. Het bord is wel nieuw. De Visser haalde 45 stemmen binnen met zijn ontwerp en komt daarmee op plek 4.

Nummer 3
In de top drie vinden we onderaan Reinie Lap met 59 stemmen voor haar Thee-eitjes schaakspel. Voor dit ontwerp heeft ze heel wat thee gedronken om het bord van theepapiertjes bij elkaar te krijgen en thee-eitjes doormidden geslepen om de stukken van te maken. Het paard was het lastigst, maar heeft zijn vorm gekregen door een theelepel te buigen. Het paardenhoofd heeft zo een ranke hals gekregen.

Nummer 1 Strandwacht

Nummer 2
De tweede prijs is voor Gaelle van der Dool met haar letterlijke en figuurlijke Blikvanger. Zowel het bord als de stukken zijn gemaakt van de lipjes van blikken, waarvan de helft zwart is geverfd. Blikvanger eindigt vlak boven Thee-eitjes, met 61 stemmen.

Nummer 1
De absolute winnaar van de Ontwerpwedstrijd is wederom Yanna Pelser met haar ontwerp Strandwacht. Vorig jaar vertelde ze al dat ze bezig was met dit ontwerp van donker vulkaanzand (van de Canarische Eilanden) en licht Nederlands zand. Vooral de sierlijke schaakstukken, die niet zijn geverfd maar gemaakt zijn van lichte, verkalkte en donkere schelpen, maken veel indruk. Met bijna de helft van de stemmen, 205 stuks, wisten de bezoekers dit kunstwerk duidelijk te waarderen.

Yanna over de schaakstukken: “Ik ben tot de laatste dag nog bezig geweest om de juiste schelpen te vinden. Zo had ik geen witte mossel voor de Koningin en ik wilde geen zwarte verven. Gelukkig vond ik er nog eentje op de dag van de deadline.”

De Koningin is te herkennen aan haar kroon van mossel, die staat voor vrouwelijkheid. En wanneer je het schaakstuk omdraait, beeldt het de staart van een zeemeermin uit. De Koning heeft een baard van schelpjes gekregen, het Paard is een zeedraak en de Toren is te herkennen aan zijn wenteltrapje. Woordgrapjes zijn ook terug te vinden in dit creatieve ontwerp: de zandloper stelt de Loper voor.

“Dit keer was het wel erg veel werk, aangezien de schelpjes precies moesten passen en vooral de zwarte moeilijk te vinden waren. Ik heb dan ook heel wat uren doorgebracht op het strand”, aldus Yanna. Ze is violist en het ontwerpen is een tijdverdrijf voor in de rustigere winter. Ze is dan ook al bezig met haar nieuwe ontwerp, wat vanaf 3 maart te zien zal zijn in het Schaakstukkenmuseum.

Geïnspireerd geraakt en wil je ook meedoen aan de ontwerpwedstrijd van 2018? Breng dan je zelf ontworpen en gemaakte schaakspel voor 1 maart langs bij het Schaakstukkenmuseum.